Lekker lachen in de klas!
Eind april maakten onderzoekers bekend dat lachen goed is voor je geheugen. Een groep ouderen die een grappige film hadden gekeken voor het maken van een geheugentest scoorden veel beter dan een groep die geen film had gezien. Volgens de onderzoekers maken lachers minder stresshormonen aan. En die zijn slecht voor de bloeddruk en het geheugen.
Onderzoek eens wat lachen voor invloed heeft op je klas. Wat willen de leerlingen weten? Wat is hun onderzoeksvraag? Zet dan het experiment op. Hoe willen ze het onderzoeken? Wat hebben ze nodig? Dan is het tijd om te experimenteren. Onderzoek bijvoorbeeld wat het verschil is in geheugen bij een lachende groep en een niet lachende groep. De lachende groep vertelt moppen aan elkaar, kijkt grappige filmpjes en speelt leuke spelletjes. De andere groep gaat gewoon een stukje begrijpend lezen tekst lezen. Laat daarna allebei de groepen de geheugentest hieronder uitvoeren.
Geheugentest
Noem eerst een rij van vijftien woorden op, en laat de leerlingen daarna opschrijven welke woorden ze onthouden hebben. Laat ze daarna een minuut lang vijftien voorwerpen bekijken. Aanraken mag niet! Dek de voorwerpen weer af en laat ze opschrijven welke voorwerpen ze hebben gezien. Laat tot slot een minuut lang vijftien andere voorwerpen zien die de kinderen wél mogen aanraken. De leerlingen schrijven weer op wat ze hebben onthouden.
Als het experiment is afgerond, trekken de leerlingen conclusies en geven ze antwoord op de onderzoeksvraag. Welke groep heeft een beter geheugen? Laat ze ook eens kijken naar hoe het meest onthouden is: door te luisteren, kijken of voelen? Wie niet zo veel onthouden heeft, weet wat hem of haar te doen staat! Lachen!
Groep: 3-6 | Leerdoel: door verschillende zintuigen kunnen je hersenen dingen onthouden | Materiaal: pen, papier, woordenlijst met vijftien woorden, voorwerpen (flesje, broodtrommel, etui, elastiekje, paperclip etc.), begrijpend lezen tekst
Foto: Capture queen