De toekomst van de ijsbeer

Lesidee groep 1 t/m 8
De toekomst van de ijsbeer

Eind deze maand is het zover: de internationale dag voor ijsberen. Het is niet voor niets dat we op 27 februari stilstaan bij dit bekende witte dier. Door de verandering van ons klimaat neemt het zee-ijs op de noordpool al jarenlang af, waardoor het leefgebied van de beer alsmaar kleiner en kleiner wordt. Ijsberen eten zeehonden, maar omdat er minder zee-ijs is kunnen ze er daar niet goed bij in de buurt komen. Zo kunnen ze dus veel minder voedsel vangen… Daardoor neemt het aantal ijsberen op de Noordpool helaas in rap tempo af. Zoals jullie waarschijnlijk ook weten is het thema van deze maand klimaatverandering, en de ijsbeer hoort zeker bij de dieren die daar het meeste last van hebben. Een goed moment dus om even stil te staan bij hoe het leven van een ijsbeer er nou eigenlijk uitziet.

 

Om meer over de ijsbeer en het smeltende ijs te leren heeft Toekomstkunde hier een les over gemaakt. In deze les ontdekken de kinderen dat het zee-ijs smelt, waarom dit gebeurt en wat de ijsbeer hiervan merkt. In de afgelopen 20 jaar is al driekwart van het zee-ijs op de Noordpool gesmolten! De kinderen denken ook na over de toekomst. Hoe zal de wereld van een ijsbeer over 50 jaar eruitzien? Er zijn aparte werkbladen gemaakt voor groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8.

 

In de les voor groep 3/4 worden de kinderen uitgedaagd om de relatie tussen het smeltende ijs en de problemen van de ijsbeer te begrijpen. Aan de hand van ‘het verhaal van de ijsbeer’, dat in de handleiding te vinden is, tekenen de kinderen mee op hun eigen tekenblad. Voor de bovenbouw is de les opgebouwd uit verschillende opdrachten. Eerst gaan de kinderen zelf nadenken: wat weet ik al over de ijsbeer? Vervolgens kijken ze een filmpje van het jeugdjournaal waar ze vragen over beantwoorden. Ten slotte werpen ze een blik op de toekomst. Wat eet de ijsbeer over 50 jaar? Hoe leeft het dier? Zijn er mensen in de buurt?

 

Uiteindelijk hebben de kinderen kennis opgedaan over het smeltende zee-ijs, de ijsbeer en het allerbelangrijkste: hoe ze het dier zelf kunnen helpen! Met zijn allen kunnen we een groot verschil maken, bijvoorbeeld door altijd het licht uit te doen als je een kamer uit loopt. De werkbladen en handleidingen voor de les voor groep 3/4 en de lessen voor de bovenbouw zijn te downloaden op de website van Toekomstkunde. Ben je enthousiast over deze les? Dan kun je je hier gratis aanmelden, zodat je elke week een actuele les in je mailbox ontvangt.

 

Leerdoel: het begrijpen van de gevolgen van het smeltende zee-ijs voor de ijsberen
Lesduur: 30 minuten
Werkwijze: individueel
Benodigdheden: internet, pen, tekenspullen, printblad


Foto: Wikipedia (Door U.S. Fish and Wildlife Service Headquarters) 


foto Nikki Doornhein door
Nikki Doornhein