Bellenblaasring ontwerpen

Lesidee groep 1 t/m 8
Bellenblaasring ontwerpen

Bellenblazen is gegarandeerd fun, zeker op een warme zomerdag. Je kunt er ook nog leuk mee experimenteren. Bij wie blijven de bellen het langst in de lucht hangen en wie maakt de grootste bellen? Zelf bellenblaassop maken doen veel leerlingen al. Maar nog interessanter is om zelf je eigen bellenblaasring te ontwerpen en te testen.

Leg diverse materialen klaar, waarvan de leerlingen bellenblaasringen kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan ijzerdraad, elastiekjes en pvc-buizen. Ook plastic flesjes zijn geschikt voor het maken van bellenblaasringen. Leerlingen kunnen op drie verschillende manieren een flesje gebruiken voor het maken van een bellenblaasring.

Laat de leerlingen aan de slag gaan volgens de ontwerpcyclus. Stimuleer leerlingen om buiten de gebaande paden te gaan, door ze te laten experimenteren met gekke materialen en vormen. Is elk materiaal geschikt? Wie maakt de grootste bellen? Wat gebeurt er als de ring niet rond is, maar bijvoorbeeld driehoekig of vierkant? Onderzoeksvragen genoeg.

Na het maken van een bellenblaasring kunnen de leerlingen testen of hun ontwerp effectief is. Daarvoor is bellenblaassop nodig. Een basisrecept: meng drie theelepels suiker met 2/3 kopje water, roer tot de suiker is opgelost, voeg nog 1/3 kopje afwasmiddel toe en roer opnieuw. Giet het sop uit op een schoteltje, zodat alle bellenblaasringen erin passen. Tip: gebruik ook eens glycerine in plaats van suiker, of laat leerlingen zelf een recept maken. Wie maakt het beste recept? 

Na het testen kunnen de leerlingen hun ontwerp voor een bellenblaasring verbeteren. Dit maakt de ontwerpcyclus rond.

Groep 3-6 | 30 minuten
Doel: Leerlingen leren al doende oplossingen te bedenken voor een bepaald probleem waarna het eindproduct een bepaald probleem oplost. De leerling kan indien gewenst voorstellen doen voor nader onderzoek of voorstellen doen om het experiment te verbeteren. Materiaal: Diverse materialen voor het maken van bellenblaasringen (plastic flesjes, ijzerdraad elastiekjes, PVC-buizen, et cetera), suiker (of glycerine), afwasmiddel, kopje, schoteltje.

Foto: Child playing with bubbles, Steve Ford Elliott 

foto Barry Does door
Barry Does