DigiDuck

Lesidee groep 1 t/m 8
DigiDuck

Voordat je foto’s kunt bekijken op Facebook, een spelletje kan spelen op je telefoon of op vakantie kan gaan met het vliegtuig moet er worden geprogrammeerd. Programmeren is het maken van digitiale codes zodat computers doen wat jij wilt.

De DigiDuck  is een speciale Donald Duck die helemaal in het teken staat van programmeren. Op 29 april kreeg minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Jet Bussemaker, het eerste exemplaar in handen. Het doel van deze uitgave is kinderen op een speelse manier kennis te laten maken met programmeren en meer aandacht te krijgen voor programmeren in het basisonderwijs. Nederlandse basisscholen doen weinig met programmeren, terwijl het in Engeland komend schooljaar al een verplicht vak is. 

Behalve dat de DigiDuck leuk is om te lezen en om over te praten, kun je ook aan de slag met programmeren in de klas. RoboMind Academy biedt bijvoorbeeld gratis uitgebreide online lessenseries aan, die leerlingen zelf kunnen uitvoeren. Hierbij programmeren ze een virtuele robot. De virtuele robot kan als bewaker werken, schilderen en pannenkoeken bakken. De leerlingen kunnen ook zelf online spelletjes maken en spelen, een typcursus volgen en filmpjes en digitale kaarten leren maken. Of laat ze zelf een website bouwen over bijvoorbeeld een hobby of een favoriet huisdier. Bovendien is er veel informatie te vinden over hoe je je leerlingen veilig kunt laten internetten

Groep: groep 3-8, afhankelijk van de opdracht | Leerdoel: Orientatie op jezelf, de wereld en Natuur en techniek | Materiaal: Computer of laptop

Foto: Donaldduck.nl

 

foto Bernadette van Heel door
Bernadette van Heel