Ontwerp en bouw een Superzwever
De appel valt niet ver van de boom zeggen ze. Toch hebben planten en bomen slimme trucs gevonden om te zorgen dat hun zaden zich juist wel ver van de moederplant verspreiden. Want zo concurreren de babyboompjes tenminste niet met hun moeder.
Welke verschillende trucs hebben planten om hun zaden te verspreiden? Dat is wat de leerlingen tijdens deze opdracht gaan onderzoeken. Dit doen ze door verschillende zaden goed te bekijken en te onderzoeken. Aan de hand daarvan gaan ze aan de slag met het ontwerpen, maken en testen van hun eigen superzwever.
Ter voorbereiding van deze activiteit verzamelen de leerlingen zoveel mogelijk zaden van verschillende planten en bomen. Om de zaden tijd te geven om even te kunnen drogen is het handig om deze opdracht minimaal één week van te voren aan de leerlingen mee te geven. Daarnaast kunnen de leerlingen ook zelf schoon plastic verzamelen wat ze kunnen gebruiken voor de ontwerpen van hun eigen superzwevers.
Als alle materialen verzameld zijn gaan de leerlingen per tweetal onderzoek doen naar de gevonden zaden. Allereerst bekijken ze hoe de zaden vallen. Draaien ze rond tijdens het vallen? Lijkt het op een parachute? Dwarrelen ze naar beneden? Om dit te onderzoeken staan de leerlingen op een stoel en laten één voor één het zaadje vallen. Daarnaast denken ze ook na over hoe de vorm bepaalt op welke manier de zaden vallen. Deze waarnemingen noteren ze op het werkblad.
Na het onderzoeken van de zaden is het tijd voor de leerlingen om zelf een nieuw zaad te ontwerpen. Hierbij kunnen ze het onderzoek als inspiratie gebruiken om te bedenken wat voor soort zaad ze willen maken. Dit doen ze door hun ontwerp op het werkblad te tekenen. Ondertussen kunnen ze ook alvast nadenken over welke materialen ze zouden kunnen gebruiken voor het maken van hun superzwever.
Als de ontwerpen klaar zijn kunnen de leerlingen aan de slag om hun tekening uit te werken. Alle knutselmaterialen mogen gebruikt worden. Is het ontwerp klaar? Testen maar! Door weer op hun stoel te gaan staan en hun zelfgemaakte zaad te laten vallen testen de leerlingen hun ontwerp. Valt er nog iets te verbeteren? Door kleine aanpassingen te doen, maken de leerlingen hun ontwerp steeds beter.
Als afsluiter van de opdracht kun je klassikaal de ontwerpen van de leerlingen bespreken. Hoe zweven de ontworpen zaden? Wat werkte wel en wat werkte minder goed? En wie heeft het beste superzwever ontworpen?
Een beschrijving van de volledige opdracht en het bijhorende werkblad vind je hier! Deze opdracht is gemaakt door Naturalis.
Groep 5-8 | 1 uur
Doel: De leerlingen leren dat vormen in de natuur een functie hebben, maar dat voor hetzelfde probleem verschillende oplossingen zijn; De leerlingen kunnen beredeneren op welke manieren zaden zich verspreiden en wat voor welk zaad de beste manier is; De leerlingen kunnen de gebouwde oplossing testen en kritisch evalueren op effectiviteit. Materiaal per groepje: verschillende plantenzaden, werkblad opdracht, potlood/pen, vergrootglas (optioneel), knutselmaterialen (schaar, lijm, nietmachine, plakband, touw), papier (verschillende diktes, kranten), verschillende stukken plastic (tip: laat de leerlingen zelf schoon plastic verzamelen en meenemen), divers materiaal (kurk, ijzerdraad, kralen, paperclips, lege plakbandrolletjes etc.).