Op die fiets
Op de website slimmekleuters.nl staan een heleboel leuke technische lesideeën voor in de kleuterklas. Een van die lesideeën gaat over het begrip 'overbrenging', oftewel: beweeg je één 'iets', dan komt een ander 'iets' ook in beweging. Een heel spannend begrip voor kleuters en zeer geschikt om voorspellingen mee te doen.
Fietsen maar
Het startpunt van deze verkenningstocht is de fiets. Want hoe werkt een fiets precies? Gebruik hiervoor twee soorten fietsjes: een kleuterfietsje, waarbij de trappers direct aan het voorwiel bevestigd zijn, en een gewone kinderfiets, waarbij de trappers aan een tandwiel met een fietsketting zitten. Laat de kinderen nadenken over hoe de fietsjes nou eigenlijk werken en demonstreer daarna wat er precies gebeurt als je de trappers beweegt. Wat gebeurt er met de fiets? Welk wiel wordt aangedreven? Laat de kinderen het verschil tussen de twee fietsjes ontdekken. Kijk als afsluiting van deze introductie de volgende filmpjes van SchoolTV: hier, hier en hier. Laat de kinderen nu in carrousselvorm meer voorwerpen die met het begrip overbrenging te maken hebben ontdekken. Laat ze bijvoorbeeld op de computer met het leuke programma GearSketch werken. Met het spelletje Mecanix kunnen kleuters ook de werking van tandwielen onderzoeken. Een simpele ijsschep met een veer of slacentrifuge verbergen ook interessante tandwielconstructies. Met de slacentrifuge kan bovendien creatief te werk worden gegaan: laat de kinderen een stevig cirkelvormig papier op de bodem van de slacentrifuge leggen en dit voorzien van enkele druppels verf. En dan maar kijken wat voor kunstwerk er na een slinger aan de slacentrifuge verschijnt!
Op slimmekleuters.nl/wt-fiets-en-tandwielen/ staan nog meer voorwerpen om overbrenging, maar ook geleiding en opwinden mee te demonstreren.