Stage lopen



Het NIBI begeleidt regelmatig diverse stagiaires en vrijwilligers op het gebied van wetenschap, communicatie, educatie, media en marketing. 
Heb jij interesse om ervaring op te doen in het veld? Stuur dan jouw sollicatie en CV naar Tycho Malmberg (malmberg@nibi.nl)

Zij gingen jou voor:

 

Marieke Duinhouwer - Master Biology: Science Communication & Society – Universiteit Leiden (2022) – LinkedIn Profiel

 

'Voor mijn verdere ontplooiing als wetenschapscommunicator kreeg ik de kans om stage te lopen bij NIBI, op de afdeling Educatie en Communicatie onder begeleiding van Tycho. In samenwerking met het gezellige team heb ik veel ervaring op kunnen doen met het schrijven van lesideeën en recensies, maar ook met het organiseren en bijwonen van onderwijsconferenties. Het bijhouden van de socials en website was erg leuk en ook daar gaf NIBI me veel vrijheid en verantwoordelijkheid in. Daarnaast kreeg ik tijdens deze stage een kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van (natuur en techniek) lesmateriaal, en heb ik zelfs ervaring opgedaan met zelf voor de klas staan. NIBI geeft je ontzettend veel ruimte om je stage zelf vorm te geven door te luisteren naar wat jij graag wilt leren en vervolgens mee te denken hoe dat kan worden ingevuld.

 

Boven op mijn ontwikkeling op het gebied van populair wetenschappelijk schrijven en inzicht in hoe ik mijn carrière wil gaan invullen, heeft NIBI’s ontzettend grote netwerk van vakmensen, leraren, kennis- en onderwijsorganisaties bijgedragen aan het verbreden van mijn eigen netwerk binnen wetenschapscommunicatie. Al met al heb ik een leerzame én leuke stage gehad, en ken ik nu een gezellig kantoor in Utrecht waar ik altijd welkom ben.'

 

Nikki Doornhein – Master Biology: Science Communication & Society – Universiteit Leiden (2021) – LinkedIn profiel 

'Lesideeën en recensies schrijven voor nwent.nl, nieuwsbrieven maken, wedstrijden organiseren, posten op de social media, de leerkrachten N&T community bijhouden en stukjes schrijven voor Bionieuws: een greep uit de activiteiten die ik tijdens mijn stage bij het NIBI mocht doen. Ik kwam in februari 2021 binnen met weinig ervaring in de wetenschapscommunicatie, maar dat is nu (half juni) zeker veranderd. Voor nwent.nl schreef ik bijvoorbeeld deze recensie over het boek Eksters houden van bling bling en maakte ik dit lesidee over de maanstanden met oreo-koekjes.

 

Het is erg leuk om te merken dat het schrijven steeds beter gaat als je het vaker doet, en daar kreeg ik bij het NIBI dan ook volop de kans voor. Ook had ik vrij veel verantwoordelijkheid over het plaatsen van berichtjes op de website en de social media, wat ik heel leerzaam vond. Al met al heb ik veel kennis opgedaan op het gebied van communicatie voor verschillende doelgroepen. Naast leerzaam was mijn tijd bij het NIBI ook erg gezellig met kleine en behulpzame team! Ik ben nu bijna klaar met mijn master Biologie: Science Communication & Society, maar ik blijf zeker nog even bij het NIBI als vrijwilliger.'

 

Shira Bonnink – Master Molecular and Cellular Life Science – Universiteit Utrecht (2020)

'Voor het communicatieprofiel van mijn master heb ik stage gelopen bij het NIBI. Hier ontwikkelde ik een lessenserie over ‘Energie en Elektriciteit’ voor de basisschool. Met de praktische docentenhandleidingen en de bijbehorende leerling-werkbladen hopen we dat het voor de docenten makkelijker wordt om dit abstracte thema te behandelen. Het leukste aan mijn stage vond ik de variatie. De ene keer schrijf je een recensie over het nieuwste kinderboek, zoals De Eenhoorn en andere fantastische dieren die ooit leefden, en de andere keer ben je een zenuwspiraal aan het knutselen om een leuk lesidee uit te proberen. Door de uiteenlopende doelgroepen van het NIBI heb ik geleerd hoe ik mijn schrijfstijl hierop kan aanpassen en heb ik zelfs stukjes voor Bionieuws mogen schrijven! Ik heb een gezellige en leerzame tijd gehad in dit kleine, hechte en vooral behulpzame team. Met veel plezier blijf ik dan ook nog graag een tijdje als vrijwilliger.'

 

Karlijn Keessen – Master Biologie, Wageningen University & Research

'Ik heb van mei t/m oktober 2019 stage gelopen bij het NIBI. Ik heb allerlei verschillende taken uitgevoerd, waaronder het bijhouden en verbeteren van de website en maken van de nieuwsbrief van Natuur, Wetenschap & Techniek. Hiernaast schreef ik onder meer lesideeën voor Bionieuws en heb ik een bordspel gemaakt voor op de middelbare school, BioBrein. Door al die uiteenlopende taken met verschillende doelgroepen heb ik veel ervaring opgedaan in communicatie. Ook organisatie en planning kwamen aan bod. Maar het allerleukst vond ik het creatief brainstormen en nadenken over nieuwe leuke lesideeën om kinderen van alle leeftijden (en hun docenten) te inspireren en plezier te brengen in de biologie. Ik ben heel blij dat ik in de prettige, leerzame omgeving van het NIBI stage heb mogen lopen!'

 

Larissa van Vliet - Master Science Communication - Leiden Universiteit
'Vanaf januari 2018 heb ik Tycho Malmberg geholpen met het onderhouden van de leerkrachten community Natuur & Techniek. Ik heb lesmateriaal ontwikkeld en heb de Facebook groep Leekrachten Natuur en Techniek opgericht waar leerkrachten lessen en tips kunnen delen. Op dit moment wijs ik de leerkrachten op de Biologie Plus Facebook pagina op nieuws en lesideeën die ze in de klas kunnen gebruiken.'

Lieke Dekker - Masterstudent Neuroscience & Cognition, Universiteit Utrecht 
'Sinds begin 2011 loop ik een stage op afstand bij Biologie Plus. Ik schrijf vanuit huis regelmatig reportages en andere stukken, van wist-je-datjes tot doetips. Ook hielp ik mee bij een aantal conferenties en hielp ik met de montage van DVD Afvalbak Aarde. Op alles wat ik maak voor Biologie Plus krijg ik nuttige feedback, waardoor ik fris, helder en duidelijk heb leren schrijven. Ik ben erg blij met de ervaring die ik heb opgedaan; nu ik afgestudeerd ben merk ik hoe waardevol het is om een goede schrijfvaardigheid op zak te hebben! Bovendien merkte ik mede door de leerzame tijd bij Biologie Plus dat ik graag verder wil in het enthousiasmeren voor biologie en wetenschap. Ik ben erg blij dat ik door deze stage de kans heb me te ontwikkelen naast mijn studie, bedankt!'


Harmjan Lammers – Masterstudent Toxicology & Environmental Health, Universiteit Utrecht (2015)
‘Binnen mijn Master programma mocht ik een halfjaar lang stage lopen bij Biologie Plus om mijzelf te oriënteren op wetenschap en educatie. Door mijn stage is er een wereld opengegaan over hoe je wetenschap en educatie combineert. Ik heb mogen helpen bij conferenties, artikelen schrijven, lesideeën verzinnen, testen en filmen. Een enorm gevarieerde stageplaats met een begeleider die mij heeft uitgedaagd om zoveel mogelijk uit mijn stage te halen. Biologie Plus biedt een fijne omgeving met werknemers die mij opnamen als een medecollega. Dank voor alle tijd en moeite die jullie in mij hebben gestoken om deze periode te maken tot een fijne en leerzame periode.' 


Bernadette van Heel 
- bachelorstudent biologie Radboud Universiteit (2014)
'Voor mijn studie biologie aan de Radboud Universiteit mocht ik drie maanden stage lopen. Ik wilde niet de hele dag op het lab zitten. Ik wilde biologie, onderzoek en communicatie combineren. Dat lukte perfect bij Biologie Plus van het NIBI. Ik heb hier alle vrijheid gehad om onderzoek te doen naar de Biologie Plus Basisklapper. Ik heb ook journalistieke vaardigheden kunnen ontwikkelen: van foto’s maken tot artikelen schrijven voor Biologie Plus online. Ik heb het hier erg naar mijn zin gehad, met leuke mensen samengewerkt en ontzettend veel geleerd.' 


Vera Nijboer, student toegepaste biologie CAH Vilentum (2013)
'Dankzij mijn stage heb ik geleerd hoe je het beste kunt plannen, organiseren en journalistiek schrijven; een vaardigheid waar ik me in mijn leven nog niet eerder écht aan had gewaagd. Na mijn studie Toegepaste Biologie aan de CAH Vilentum Almere, wil ik me gaan inzetten voor duurzaamheid, bewustwording en educatie. Aan alle medewerkers van het NIBI: Hartelijk bedankt voor de leuke en leerzame stage die ik bij jullie heb mogen ervaren!' 

Vera voerde het allereerste lezersonderzoek voor het nieuwsblad Biologie Plus uit, zorgde voor een nieuw jasje van de digitale nieuwsbrief Biologie Plus en schreef deze ook, hield adressenlijsten up to date, maakte prachtige reportages en foto's voor Biologie Plus, werkte mee aan de conferentie Afvalbak Aarde en ontwikkelde de eerste Mini-Wormery voor in de klas.

Pauline Lossbroek - masterstudent biologie Wageningen University (2010)
'Mijn stage bestond uit de voorbereiding van het workshopprogramma op de conferentie Over boemetjes en bijtjes. Ik leerde ‘out of the box’ denken, iets wat ik niet echt gewend bleek te zijn. Maar: de gekste ideeën leverden uiteindelijk de leukste workshops op! Ik heb meer ervaring opgedaan met het schrijven van teksten met verschillende doelen, zoals nieuwsbrieven en promotieteksten. Ook werkte ik mee aan de opzet en invulling van de eerste uitgave van het nieuwsblad Biologie Plus. Al met al was mijn stage bij het NIBI heel afwisselend en heb ik ongelooflijk veel geleerd op het vlak van educatie en communicatie!'

Annelotte Lammers - MSc Science Communication and Education (2012)
'Na afloop van mijn studie Science Education and Communication heb ik een aantal maanden vrijwilligerswerk bij het NIBI gedaan. Deze korte periode was voor mij erg leerzaam. Het schrijven van stukjes voor de Biologie Plus nieuwsbrief vond ik ontzettend leuk en stimuleerde mij om creatief en vanuit de doelgroep te denken. Het enthousiasme van de medewerkers van het NIBI en hun bereidwilligheid om je te helpen zorgde ervoor dat ik elke keer weer met plezier naar het NIBI ging. Ik kan iedereen aanraden om, bijvoorbeeld na je studie, vrijwilligerswerk bij het NIBI te gaan doen.'

Marlouke van Hezewijk, Kim Veenman, Lucas Scheffer, Charlotte van der Luer. 


  • Bernadette onderzocht de lessen van de Basisklapper.
    Bernadette onderzocht de lessen van de Basisklapper.
  • Stagiaire Vera Nijboer maakt deze foto van de Milieubende tijdens een reportage in de klas.
    Stagiaire Vera Nijboer maakt deze foto van de Milieubende tijdens een reportage in de klas.
  • Leerkrachten aan de slag in de workshop van een stagiaire over de vorm en functie van planten
    Leerkrachten aan de slag in de workshop van een stagiaire over de vorm en functie van planten