Kinderboek over mens-dier-conflict

Lees, kijk, speel
Kinderboek over mens-dier-conflict

Een boek als Wij waren hier eerst was er nog niet. En nodig is het boek zeker. Afrika is niet alleen het land van mooie safari’s en een ondergaande zon. Er komen steeds meer ‘botsingen’ voor. Botsingen tussen mens en dier, ofwel human wildlife conflict. Schrijver Jouke Aksveld zat bijna een maand op een containerschip en legde 10.000 kilometer af in Zuid-Afrika om op zoek te gaan naar botsingen, en dit verhaal te kunnen vertellen.

Geweren
Lang, lang geleden leefden er alleen wilde dieren of de Afrikaanse savannes. En ook toen de vroege mensachtigen kwamen die een beetje gingen jagen, was er weinig aan de hand. Maar toen de Europeanen met hun geweren hun intrede deden in Afrika, was de rust verdwenen. De Europanen bleven, de dieren vluchten. Maar steeds vaker zoeken ze elkaar op of komen ze elkaar onbedoeld tegen. En dat levert botsingen op tussen mens en dier: mensen die op de hoorns van neushoorns jagen, olifanten die safari-auto’s omver duwen, bavianen die eten uit auto’s stelen. Vaak trekken de dieren uiteindelijk aan het kortste eind.

Pinguïns
Hoewel het thema ernstig is, weet Akveld de problematiek behapbaar te maken en zelfs met ironie en humor te omgeven. Ze bezocht tientallen wildparken en opvangcentra, op zoek naar de verhalen over soms fatale ontmoetingen tussen mens en dier. Al die verhalen bundelde ze in hoofdstukken over dertien Afrikaanse dieren, over nijlpaarden die letterlijk botsen met mensen, aapjes die mensen als huisdier willen houden, en pinguïns die tuinen onder poepen.

Reisverslag
Een luchtig bladerboek is Wij waren hier eerst niet, maar een spreekbeurtachtig informatieboek evenmin. Het boek laat zich lezen als een reisverslag, met anekdotes, beschrijvingen van gebeurtenissen, verhalen, en hier en daar ontmoetingen met lokale weldoeners. De hoofdstukken zijn lang, maar luchtig, en door de verhalende toon blijf je doorlezen. Safaritips, grappige tekeningentjes en kleurrijke foto’s maken het af. Een goed gekozen formule om van een bloedserieus thema een toegankelijk kinderboek te maken.

Wij waren hier eerst
Jouke Akveld
Gottmer Uitgeverij