Mei plasticvrij

Lesidee groep 1-8
Mei plasticvrij

Plastic is overal om ons heen. De supermarkt, thuis of in de klas. Vaak is plasticgebruik onnodig en verandert ons wegwerpplastic in zwerfafval of plasticsoep. Om steeds meer mensen bewust te maken van hun gebruik van plastic zijn er verschillende acties. Deze maand is de actie Mei Plasticvrij begonnen. Het doel is om met zijn allen één maand lang ons gebruik van wegwerpplastic te verminderen.

 

Om leerlingen bewust te maken van hun plasticgebruik ga je aan de gang met het lesmateriaal van Greenpeace. Zet een paar weken van tevoren een grote bak in de klas en verzamel hierin al het plastic dat thuis en op school wordt gebruikt. De klas begint de les met het lezen van het stripverhaal ‘Het Plastic Monster’. In dit verhaal ziet een jongen overal plastic. Hij pikt dit niet langer en bedenkt een plan om al dit plastic terug te brengen naar waar het vandaan komt. Dit is ook wat de leerlingen in de klas gaan doen. Na het lezen van de strip en het spelen van de Grote Plasticquiz komen ze zelf in actie. Met al het verzamelde wegwerpplastic bouwen de leerlingen in groepjes of met de hele klas een plastic monster. Laat als inspiratie het plastic monster van Greenpeace zien. Het gigantische beest is van Rotterdam naar Zwitserland gevaren om langs Unilever en Nestlé te gaan. Zo wordt het plastic, net als in de strip, teruggebracht naar waar het vandaan komt.

 

Bespreek met de leerlingen waarom sommige etenswaren in plastic worden verpakt. Bedenk hiervan samen voor- en nadelen. Een veel gehoord argument voor plastic is het verlengen van de houdbaarheid. Test dit in de klas door een komkommer met en zonder plastic te bewaren. Welke komkommer blijft het langste goed? En is het in plastic verpakken echt zo slecht? Volgens het voedingscentrum is het verpakken van voedsel zelfs beter voor het milieu.

 

Maak aan het eind van de les een overzicht van welk plastic overbodig is om te gebruiken.

 

Tips voor minder plasticgebruik: een eigen waterfles, zelf een tas meenemen met boodschappen doen en een broodtrommel mee naar school nemen.

 

Groep 4-8 | 1 uur

 

Doel: leerlingen kennen de effecten van plastic op het milieu. Leerlingen kennen de rol van producenten in het plasticprobleem en kennen hun eigen rol als consument. Leerlingen drukken zich op een creatieve manier uit en leren een constructie bouwen met verschillende materialen.

 

foto Maaike van den Hil door
Maaike van den Hil