Bouw een mini-bioscoop

Lesidee groep 5 t/m 8
Bouw een mini-bioscoop

Tegenwoordig kijkt bijna elke leerling filmpjes op YouTube of animaties op televisie. We kunnen deze bewegende beelden waarnemen door onze hersenen. Films bestaan uit een heleboel losse plaatjes. De plaatjes worden zo snel achter elkaar afgespeeld dat onze hersenen ze niet uit elkaar houden en er een bewegend beeld van maakt. Onze hersenen houden ons dus eigenlijk voor de gek.

 

Begin de les door te vertellen dat zintuigen belangrijk zijn voor zowel mensen, dieren als planten om informatie te krijgen van buitenaf en zo te overleven. Met de leerlingen maak je een lijst van alle zintuigen: zicht, gehoor, reuk, tast en smaak. Zintuigen geven signalen via het zenuwstelsel door aan het goede deel van de hersenen. Wanneer bijvoorbeeld het reukgedeelte van de hersenen wordt geprikkeld, ruiken wij de geur die in onze neus komt. Het waarnemen gaat dus eigenlijk via onze hersenen.  

 

Maar je brein kan je ook voor de gek houden. Door samen met de klas naar deze animatie van SchoolTV te kijken worden jullie bekend met de zoötroop. Door de losse afbeeldingen snel rond te draaien creëer je een bewegend beeld en heb je een eigen mini-bioscoop. Laat de leerlingen een eigen animatie maken of gebruik de strip achter op het opdrachtenblad en maak zo je eigen film.

 

Met de achtergrondinformatie uit het werkblad breidt je de les uit met voorbeelden van natuurlijke illusies.

 

Materialen:

-          Oude cd

-          Schaar

-          Gum

-          Pritt stift

-          Plakband

-          Stevig papier

-          Wit papier

-          Stiften of potloden

 

Groep 7-8 | 1 uur

 

Doel: leerlingen weten dat zintuigen signalen uit de buitenwereld doorgeven aan de hersenen. Leerlingen weten dat mensen en dieren verschillende zintuigen hebben voor zicht, gehoor, reuk, tast en smaak.

 

foto Maaike van den Hil door
Maaike van den Hil