Maakkunde, een lesmethode van NEMO

Lesidee groep 1 t/m 8
Maakkunde, een lesmethode van NEMO

Wetenschapsmuseum NEMO heeft een nieuwe lesmethode ontwikkeld: Maakkunde. De methode is gericht op ‘ontwerpend en onderzoekend leren’. NEMO wil met de hands-on methode kinderen creativiteit, probleemoplossend vermogen en het belang van samenwerking bijbrengen. De lesmethode is verdeeld in tien thema’s met in totaal twintig modules, tien voor groep 1-4 en tien voor groep 5-8.

 

Om de lesmethode te testen is er een scala aan korte opdrachten online gezet. De werkbladen zijn te downloaden op de website. Zo kunnen docenten een idee krijgen van wat de methode inhoudt. De thema’s bieden ruimte aan zeer veelzijdige proefjes, zo blijkt uit de werkbladen. Opvallend is dat kinderen een hypothese moeten vormen over de verwachte uitkomst van de experimenten. Zo leren ze zelf actief na te denken over een probleem.

 

Groep 1-4 (duur: 1 uur)

Een van de experimenten voor groep 1-4 draait om het begrip inhoud en is uit te voeren met behulp van enkel wat verschillende glazen, vier gelijke plastic flesjes van een halve liter en een voorraadje limonade. Schenk vier glazen met een verschillende vorm vol met limonade en laat kinderen voorspellen in welk glas de meeste, en in welk glas de minste limonade zit. Laat ze ook nadenken over hoe je dit kunt achterhalen. Laat nu de plastic flesjes zien: omdat de flesjes gelijk van vorm zijn kun je veel beter zien hoeveel limonade erin zit. Schenk de limonade uit de glazen nu over in de flesjes (of laat leerlingen dit zelf doen) en laat de kinderen de flesjes rangschikken van de meeste naar de minste limonade. Leg ze het begrip inhoud uit: het glas waar de meeste limonade inzat, heeft de grootste inhoud.

 

Groep 5-8 (duur: 1 uur)

Voor groep 5-8 is er onder andere een werkblad van een experiment om het principe van waterdruk uit te leggen. Vraag de leerlingen eerst of de waterdruk het hoogst is aan de bovenkant, in het midden, of aan de onderkant van een fles.  Laat de leerlingen dan met een prikpen drie gaatjes – een onderaan, een in het midden en een bovenaan - in een leeg plastic flesje prikken die ze met plakband afplakken. Laat ze de flesjes vullen met water, ze in een teiltje zetten en het plakband van de fles afhalen. Bespreek het resultaat: het water onderin de fles spuit het verst. Dit komt doordat hier de waterdruk het hoogst is: al het water in het flesje ‘duwt’ op het water bij het onderste gaatje.

 

Naast de gratis modules staat er ook een inkijkexemplaar van de ‘echte’ lessen van een van de modules online. De modules volgen allemaal eenzelfde structuur en bestaan uit vier lessen die samen ongeveer 5 uur in beslag nemen. Iedere module begint met een analyse van het probleem, gevolgd door een les over de theorie achter het probleem. In de derde les is het tijd om te ontwerpen, en in de laatste les worden de eindproducten gepresenteerd. Zo leren kinderen op een logische manier problemen analyseren en oplossen. De mogelijkheden tot uitbreiding van de lessen geven de optie om extra uitdagingen aan de modules toe te voegen. In de les uit het inkijkexemplaar wordt een voorproefje gegeven van een spannende les waarin leerlingen zelf een stofzuiger kunnen maken; de opdracht kan extra uitdagend worden gemaakt door een maximaal budget in te stellen. Dit proefje is al eerder uitgebreid op natuurwetenschapentechniek.nl beschreven.

 

Docenten die graag meer willen leren over de methode kunnen een gratis workshop boeken op hun eigen school.

 

Kijk op www.maakkunde.nl voor meer informatie en alle werkbladen.

 

 

foto Karlijn Keessen door
Karlijn Keessen