Symmetrie in de natuur

Lesidee groep 1 t/m 4
Symmetrie in de natuur

In de natuur kom je veel verschillende vormen tegen. Elk dier en iedere plant ziet er weer anders uit. Veel vormen die je in de natuur tegenkomt, zijn symmetrisch. Laat de jongste leerlingen verschillende natuurlijke vormen ontdekken en symmetrie herkennen.

Leg diverse materialen uit de natuur klaar, zoals groenten, fruit en zaden. Leg ook een losse spiegel klaar, en wat huis-, tuin- en keukenvoorwerpen in de vorm van een driehoek, vierkant, cirkel, bol en kubus. Verzamel de leerlingen in een kring. Laat ze een vorm zien en vraag de leerlingen vervolgens of ze dezelfde vorm kunnen vinden in het materiaal van de natuur. Vraag daarna of ze nog andere voorbeelden kunnen geven van deze vorm in hun omgeving. Herhaal dit voor alle beschikbare vormen.

Vertel dat veel dingen in de natuur symmetrisch zijn en dus twee helften hebben die nagenoeg hetzelfde zijn. Houd dan de spiegel halverwege je eigen gezicht en laat de leerlingen zien dat jouw gezicht symmetrisch is.

Vraag de leerlingen nu bij verschillende materialen of ze denken dat die symmetrisch zijn. Plaats daarna de spiegel halverwege het object (het eventuele symmetrievlak) en laat de leerlingen nagaan of ze het goed hadden. Let hierbij op dat sommige vormen meerdere symmetrievlakken hebben.

Groep 1-2 | 25 minuten
Doel: Verschillende vormen onderscheiden, kennismaken met symmetrie in de natuur.
Materiaal: Diverse materialen uit de natuur (bladeren, groente, fruit, dierportretten, fossielen, wereldbol, et cetera), verschillende vormen (driehoek, vierkant, cirkel, bol, kubus, et cetera), losse spiegel.

Foto: Barry Does
 

foto Karianne Djoyoadhiningrat-Hol door
Karianne Djoyoadhiningrat-Hol